Saturday 15 December 2012

                                                     MEMIKIR DAN TERFIKIR...


Termangku aku keseorangan melayan perasaan yang tiba-tiba 
diulit rasa hiba yang datang menyapa tanpa diundang.
Astaqfirullah,itulah kalimah yang meniti di bibir tatkala 
tersedar kembali dari lamunan yang entah datangnya dari mana.
Hari ini sangat menguji dan kini aku teruji 
dengan keadaan sekeliling yang penuh dengan cabaran dan dugaan 
yang datang bersilih ganti.
Allah,mampukah aku untuk memikul amanah ini,
amanah dari ibu ayah di kampung,amanah dari sahabat seperjuangan,
dan sungguh mengharukan adalah satu amanah dari ummah!
Aku bukanlah seorang yang hebat jauh sekali orang yang dikenali oleh masyarakat,
tapi aku cuba gagahi langkahku ini demi untuk satu amanah 
yang kelak akan dipersoalkan di hadapan Allah..
Ampuni aku Ya Allah,seandaikan aku masih tidak memperbaiki kesan koyakkan itu.
Aku cuba sedaya mungkin untuk menjahit kembali luka itu 
agar ia kembali sempurna seperti dulu,
indah dipandang mata yang menatap...
Detik ini aku bersyukur kerna masih diberikan peluang 
untuk memikul amanah ini walaupun kaki berat melangkah 
untuk meninggalkan keluarga di tanah air.
 '' Ya Rahman,rahmatilah aku serta tabahkanlah hatiku 
melayari hari-hari yang mendatang dengan penuh kesabaran''.. 
Buat ibunda dan ayahanda yang tercinta,
anakmu mengharapkan doa kalian dari kejauhan mengiringi perjalanan ini.
Tiba-tiba kaki pantas melangkah dan tangan terus mencapai telefon 
tatkala terdengar dari kejauhan bunyi mesej masuk. 
Ya! mesej dari sahabat dari Malaysia.
Akhirnya tidak sia-sia penantianku,
ku mengharapkan mesej yang dihantar siang tadi akan terbalas.
Alhamdulillah,Allah makbulkan doaku.

                                                                     Bismillah.. 

             ''Istiqfar banyak-banyak fatin,
hari ni fatin ada exam tak? jangan fikir sangat..
              masih ada masa untuk usaha kan?
 usaha sampai habis. Jentikkan hati,belajar
              bukan untuk markah,
tetapi sebagai ibadah dan amanah,
betulkan semula niat
              pasti Allah kurniakan yang terbaik. 
Anggap ini satu episod dalam babak kehidupan kita.
Mungkin hari ini fatin jatuh dan sebagainya,
tapi hari mendatang? siapa yang tahu?
              pasti lebih baik..
inilah lumrah medan ilmu,
itulah hidup seorang hamba..
Yakin!takdir semua datangnya dari Allah..'' 

-ukhty sakina (uiam)-


Titisan jernih mengungkap segalanya..terima kasih ukhty kerana fahami keadaanku disini,

engkaulah sahabatku hingga ke akhirnya~ 
Terima kasih Ya Allah,kerana mengizinkan kami terus bersama 
dalam satu ikatan ukhwah ''fillah''

No comments:

Post a Comment